대통령기록관 사진기록물을 활용한 어린이 대상 PBL기반 교육 프로그램 개발
구분 | 제4회 장려상 | 연구자 | 김진하, 정유선 |
---|---|---|---|
The Development of PBL-Based Education Program for Children using Photographic Records in Presidential Archives 국문 초록 본 연구는 해외 기록 관리기관과 유사 문화자원기관이 기관의 지속가능한 발전을 위해 교육을 강조하고 있는 반면 대통령기록관은 교육에 대해 소홀하고 있다는 문제의식에서 출발하여 대통령기록관에서 실행 가능한 체계적인 교육프로그램을 개발을 목표로 진행되었다. 체계적인 교육프로그램 개발을 위하여 다양한 교육이론 중 보존기록관(Archives)과 공통적인 목적을 가진 박물관의 교육에서 대두되고 있는 구성주의 인식론을 토대로 한 PBL(Problem Based Learning, 문제기반학습) 학습이론에 주목하였고, 이를 적용하여 대통령기록관의 사진기록물을 활용한 어린이 대상 PBL기반 교육프로그램을 개발하였다. 영문 초록 Having a critical mind that while overseas archives and records administration agency and similar cultural resources management body emphasize education for sustainable growth, Presidential Archives has poorly handled education, this study has attempted to develop a systematic education program which can be used in the Presidential Archives. For this, this study has concentrated on constructive epistemology and Problem-based Learning (PBL) theory which has emerged in the education of museum with archives and common purposes among diverse educational theories. This, a PBL education program targeting children has been developed using the photographic records in the Presidential Archives.
|
|
||
키워드 | 대통령기록관, 기록관 교육, 구성주의, PBL(Problem-Based Learning: 문제기반학습), 사진기록물, 어린이 교육 프로그램, 진로학습, 기록연구사 |
이전글 | 대통령기록관을 활용한 한국사 교육 방안에 관한 연구 | 2014.11.10 |
---|---|---|
다음글 | 한국 대통령의 리더십 유형에 따른 패션이미지 연구 | 2014.11.10 |