우수논문

  • HOME
  • 연구성과
  • 우수논문

인쇄

장려상 대통령기록물을 활용한 다중지능이론 기반의 교육 프로그램 개발

우수논문 상세정보
구분 제4회 장려상 연구자 김태영, 배삼열, 이은진

A Study on Development of the Education Program based on the Multiple Intelligence Theory to Use Presidential Archives

국문 초록

본 연구에서는 다중지능이론과 자원기반학습이론을 기반으로 대통령기록물을 활용하여, 아동·청소년의 다중지능 발달을 위한 대통령기록관 교육프로그램을 개발했다. 교육프로그램 개발을 위한 연구방법으로 국내외 대통령기록관의 교육프로그램에 대한 문헌조사·분석 및 담당자 면담을 시행하였다. 이를 통해 미국과 국내의 대통령기록관 교육프로그램을 다중지능영역에서 비교·분석하였고, 다양한 다중지능 영역을 만족시킬 수 있는 교육프로그램 구성을 제안하였다.
본 연구를 통한 기대효과는 크게 두 가지이다. 첫째는 학습자의 학업능력을 신장시킬 수 있으며 둘째로는 대통령기록물의 중요성을 인식하고 활용도를 증진시킬 수 있다.

영문 초록

This study suggests an education program using presidential archives to develop the multiple intelligence of children and youth based on the multiple intelligence theory and the resource-based learning theory. Through literature review and interviews with an archivist working in the Presidential Archive in Korea, the study compared and analyzed the Presidential Archives' education programs in America and Korea.
The implication of this study is two-fold. First, the education program suggested in this study could help learners improve academic abilities by developing multiple intelligence. Second, the program could increase the awareness of the importance of presidential archives and thus, facilitate their use.

목 차
  1. Ⅰ. 서론
  2. Ⅱ. 이론적 배경
        1. 다중지능이론
        2. 자원기반학습
  3. Ⅲ. 이론적 배경
        1. 미국
        2. 국내
        3. 대통령기록관의 교육프로그램 다중지능영역별 비교
  4. Ⅳ. 대통령기록물을 활용한 교육프로그램 개발 제안
        1. 대통령기록물을 활용한 교육프로그램
        2. 기대효과
  5. Ⅴ. 결론

논문사진

미리보기 다운받기

키워드 대통령기록관(Presidential archives), 교육 프로그램(Education program), 다중지능이론(Multiple intelligence theory), 자원기반학습(Resource-based learning), Big6 모형(Big six model)